کارتریج چیست

کارتریج چیست؟

کارتریج چیست ؟

در حال حاضر یکی از ملزومات اداری برای شرکت ها و سازمان ها و مراکز آموزشی و حتی در منازل پرینتر می‌باشد، پرینتر از بخش ها و اجزای متفاوتی تشکیل شده است که  اگر نوع تکنولوژی ساخت قطعات پرینتر را درک کنید برای فردی که دائما با این وسایل کار میکند قادر است تا حدودی جلودار خرابی آن ها باشد و مشکلاتی که برای دستگاه پیش می اید بدون نیاز به کارشناس مشکل دستگاه را برطرف کند در نتیجه چه بهتر که در وهله اول با قطعات پرینتر اشنا باشیم

کارتریج چیست؟

                     کارتریج چیست

در ادامه بررسی مهم ترین قطعه پرینتر یعنی کارتریج میپردازیم؛ در این مقاله شما با انواع کارتریج نیز آشنا میشوید تا بتوانید بهترین کارتریج را برای پرینتر خود تهیه کنید زیرا در صورت انتخاب تابجا ممکن است پرینتر متحمل هزینه و خسارات جبران ناپذیر شود

تعریف کارتریج و انواع آن

همانطور که گفته شد کارتریج یکی از اجزای مصرفی دستگاه های چاپگر به شمار می رود که معنی لغوی آن در زبان انگلیسی استوانه یا فشنگ می‌باشد اما در پرینتر به عنوان تامین کننده رنگ بر روی کاغذ است و داخل آن جوهر مورد نیاز برای چاپ وجود دارد .

با توجه به نوع پرینتری که در دسترس شما قرار دارد کارتریج آن متفاوت است، در پرینتر لیزی کارتریج تونر و در پرینتر جوهرافشان کارتریج جوهری استفاده میشود روند کار این کارتریج ها بصورت خلاصه  برای پرینتر لیزری چاپ کارتریج بصورت مغناطیسی میباشد بدین صورت که وقتی درام توسط لیزر باردار شد پودر داخل کارتریج به درام چسبیده و باعث چاپ میشود لیکن در پرینتر های جوهر افشان توسط  منافذ ریزی(سوزن نازل) که روی هد دستگاه وجود دارد قطره های ریز جوهر روی کاغذ پاشیده میشود و چاپ صورت میگیرد ؛چاپ این نوع کارتریج ها ترمال یا پیزو میتواند باشد که به نوع پرینتر مورد استفاده بستگی دارد.

انواع کارتریج

کارتریج های جوهری و لیزری

در هر دو نوع پرینتر کارتریج ها میتوانند سیاه و سفید یا رنگی با توجه به پودر یا جوهر داخل کارتریج چاپ بگیرند

آشنایی با قطعات کارتریج پرینتر لیزری

قطعات کارتریج لیزری

قطعات کارتریج لیزری

آشنایی با قطعات کارتریج پرینتر جوهر افشان

کارتریج جوهرافشان

کارتریج جوهرافشان

کارتریج جوهرافشان

                             کارتریج چیست

تفاوت کارتریج های لیزری و جوهر افشان

کارتریج های جوهرافشان:

  1. درون کارتریج جوهرافشان مایعی رنگی مورد استفاده قرار می گیرد که به آن جوهر گویند  و دارای دو نوع  دای و پیگمنت هستند و بعد از چاپ به سرعت خشک شده و نیاز به حرارت ندارد.
  2. کارتریج  های جوهری باید بصورت مداوم مورد استفاده قرار بگیرند و پس از باز شدن پلمپ نیز ، باید به سرعت از آن استفاده کرد. در صورت عدم استفاده ، کارتریج خشک شده و دیگر قابل بازیابی نیست و قابل استفاده نیستند این نوع کارتریج ها نباید در معرض نور آفتاب و در مکان های گرم قرار بگیرند
  3. ظرفیت کارتریج های جوهری نسبت به کارتریج های لیزری، کمتر میباشد
  4. سرعت چاپ در پرینترهای جوهری به دلیل ساختار کارتریج و ترکیب رنگ ها پایین است.
  5. شارژ کارتریج های جوهری باید توسط متخصصین انجام شود اگر اینکار توسط افراد آماتور و بی تجربه صورت بگیرد، می‌تواند منجر به نشت جوهر درون پرینتر شود.

کارتریج های لیزری:

  1. مواد درون کارتریج های لیزری بصورت پودر است و بعد از چاپ برای خشک شدن نیاز به حرارت دارد
  2. ظرفیت کارتریج های لیزری در مقایسه با کارتریج های جوهری بیشتر است و از سرعت عمل بسیار بالایی برای چاپ برخوردار هستند
  3. کارتریج لیزری به راحتی قابل شارژ است.

کارتریج استارتر چیست؟

زمانیکه اقدام به خرید پرینتر میکنیم کارتریج یا مواد مصرفی آن نیز همراه پرینتر میباشد کارتریج استارتر با حجم پودری که به صورت اشانتیون در درون آن قرار دارد و شرکت تولید کننده فقط برای راه اندازی اولیه دستگاه،همراه پرینتر میگذارد ؛ ظرفیت واقعی این کارتریج بیشتر است و نسبت به کارتریج های استاندارد بازار از جوهر یا پودر کمتری برخوردار میباشد و فقط 40% آن پر است ، شما پس از اتمام پودر این کارتریج اگر بخواهید مجددا اقدام به شارژ کارتریج نمایید میتوانید تانک مخزن کارتریج را کامل پر نمایید و باید بدانید که این کارتریج اورجینال دارای ارزش زیادی میباشد  باید مراقب باشید که با کارتریج های طرح جابجا نشده باشد.

شارژ کارتریج

شما پس از مدتی استفاده از پرینتر متوجه تغییر چاپ میشوید که دلایل مختلفی از جمله شارژ کارتریج میتواند داشته باشد ؛ به پر کردن مجدد کارتریج با پودر یا جوهر تازه و جدید شارژ کارتریج میگویند که این عمل سبب استفاده مجدد و صرفه جویی در هزینه میشود همانطور که میدانید شارژ تونر کارتریج نیز مانند دیگر سرویس های مرتبط با پرینتر، دارای زمان است که در صورت عدم انجام سرویس با مسائلی مثل کاهش کیفیت چاپ و استهلاک این قطعه مواجه میشویم.

زمان شارژ کارتریج

بهترین زمان شارژ تونر کارتریج، زمانی ست که پرینتر پیغامی مبنی بر تمام شدن تونر کارتریج را به شما نشان میدهد. البته دستگاه های قدیمی تری هستند که چنین قابلیتی برای آن ها وجود ندارد. یعنی پیغامی بر مبنای شارژ جوهر یا تونر کارتریج را نشان نمیدهند. پس برای تشخیص زمان مناسب شارژ،نیاز به نشانه های دیگری داریم. نشانه ی اول قابل توجه این است که جوهر دستگاه تمام شده باشد. نشانه ی دیگر آن است که جوهر به پایین ترین مقدار خود رسیده باشد یا اینکه حداقل شش ماه از عمر کارتریج دستگاه گذشته باشد.

مشکلات کارتریج سرویس نشده

کارتریجی که شارژ یا سرویس نشده است برگه چاپ شده را به صورت یکنواخت تحویل ندهد یا پس از تکان دادن کارتریج،این مشکل برطرف شود،وسط برگه را چاپ نزد یا خط روی برگه چاپ ایجاد کند، هر کدام از این نشانه ها میتواند دلیلی باشد برای پر کردن تونر کارتریج پرینتر شما باشد.

توجه داشته باشید که این کار حتما توسط کارشناس و شخص کاربلد انجام شود زیرا ممکن است،به دیگر قطعات دستگاه آسیب وارد شود.

همچنین لازم است حتما از کیفیت تونر اطمینان داشته باشیم ،چرا که تونرهای تقلبی و ارزان قیمت ممکن است به دستگاه آسیب های جدی وارد کند.

شارژ کارتریج

                                                                       کارتریج چیست

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *